långt inlägg

Om det är något jag inte kommer förstå bra så är det kärleken kristna människor har till gud. En av mina vänner dyrkar, jag menar DYRKAR, gud och allt som har med kristendomen att göra.

Jag finner det inte logiskt att han tackar gud för att han blev påkörd och överlevde. Jag undrar, varför blev han ens påkörd om han har gud vid sin sida? Varför skulle gud tillåta, som han själv (vännen) säger, honom levt ett liv i depression? Ska inte gud vara god?
Om han levt ett liv i depression, varför tror han då på guds godhet? 

Ett quote från vännen:

"Varför Gud gör vissa friska och varför han räddar vissa vet inte jag, men ibland är det kanske inte så farligt att dö ändå? Jag mena ingen levande som vet hur det är ändå"

Det kommer alltid massa bortförklaringar från kristna, som jag stött på. Ingen verkar kunna ge ett bra svar, om något.

Och, varför ska folk dö hela tiden? Varför ska folk behöva lida? Är det för att det inte ska bli för jämställt?
Är det för att någon måste ta smällen? Någon måste få känna på att ha känslan att själv vilja dö, för att någon annan har gjort det?

Varför blir folk sjuka? Varför tar inte gud hand om dom och gör dom friska?

Varför blev det en jordbävning i haiti och dödade flera hundratusen människor?

Varför dog min gammelmormor som jag älskade mest? Är det för att jag inte dyrkar gud som min vän gör?
Men det kan ju inte stämma, för dåliga saker händer ju honom med. Han är ju ändå ett gudsbarn. Borde inte han leva loppan och vara glad jämt?
Varför tycker jag bättre om mig själv, än vad han tycker om sig själv? När det är jag, som inte tror på gud. Gud tar väl ändå hand om folket som dyrkar honom först? Eller?

Jag blir bara frustrerad. Och jag avskyr när folk mår dåligt. Och säger att "sånt måste hända" och att gud, han, ja vad är det han gör bra egentligen?

Han tillåter folk säga synder till honom så dom kan bli förlåtna?
Vad är det för bullshit? Tycker mest det låter som en grupp människor som har för mycker ångest och måste droppa dom på någon och inbilla sig att gud tycker det är okej, att dom är otrogna, dom glömde be innan middagen, dom slog någon osv.

Med detta jobbiga inlägg som flög iväg till ett långt så avslutar jag, med.. kanske en av världens finaste låtar bara för att Petter länkade den för ett tag sedan och jag lyssnar fortfarande:

Tiger Lou - Like You Said

Kommentarer
Postat av: Äldsta syster

Shit va djup du va ;) skönt att skriva av sig ibland va... Jag älskar at läsa din blogg syster för då kan jag följa ditt liv även om vi inte pratar var dag.. Älskar dej GLÖM ALDRIG det o du jag tror inte på han ovan heller.. släktdrag kanske ;) Puss puss från mej o Knas

2010-01-26 @ 10:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback